Alussa kommentteja raporteista ja keskusteluista. Kun rullailet loppuun löytyy myös joitain kuvia. Lisää on tulossa.


PURO on hyvinvointivalmennus yhteisölliseen oppilashuoltoon. Kuka tahansa luokanvalvoja, aineenopettaja tai koulukuraattori voi käynnistää valmennuksen. Kannattaa hyödyntää koululla työskenteleviä hyvinvoinnin ammattilaisia.

 

Aivan upeaa palautetta, tässä helmiä luettavaksi

Kaiken kaikkiaan kiva kokemus oli vetää Puroa!


Materiaalipaketti on huikea!


Ensimmäisellä kerralla opiskelijat kokosivat itselleen PURO -kansiot, jossa säilyttivät materiaalia valmennuksen ajan ( luokassa )


Uskomme, että luokassa tehtävä työskentely madaltaa kynnystä varata yksilöaikaa kuraattorilta.


Oli mielenkiintoista huomata miten monenlaisia suhtautumistapoja nuorilla oli tehtäviin.


Havaitsimme 20 minuutin sopivaksi ajaksi (yhteen harjoitteeseen toim.huom.), opiskelijat jaksoivat keskittyä hyvin!


Yleisesti ottaen harjoitteet olivat lyhyitä ja mukavia ja helppo ottaa käyttöön, 


Erityisesti tällaisen hankalasti yhteen toimivan ryhmän kanssa, jossa oli muutamia todella vahvasti tunteista puhumista vastustavia hahmoja, lyhyet tuokiot ja konkreettinen tekeminen vaikutti toimivimmalta ratkaisulta.



Hyvistä ihmissuhteista hyvää mieltä

Familiar affairs -tunti oli ihana! Musiikki teki mukavan tunnelman ja oppilaat tekivät todella keskittyneesti hommia.


LOG IN harjoite sujui luokassa hyvin, he tuottivat paljon sellaista, millainen olisi hyvin toimiva luokka tai ryhmä ja mikä heistä olisi tärkeää. Ideoita myös ryhmähengen parantamiseksi tuli. 


Teimme myös Sort it out harjoitteen, joka toimi todella hyvin juuri pienryhmissä. Samoin The more the Merrier toimi hyvin.


Valokuvien avulla on helppo sitouttaa harjoittelu arkeen

Mielestämme valokuvatehtävä, jossa piti tutkailla puhelimesta kuvia, joista tulee hyvä fiilis oli todella toimiva. Olimme ohjeistaneet opiskelijoita ottamaan viikon aikana kuvia hyvistä hetkistä. Moni ei ollut muistanut ottaa, mutta google/ instagram toimi tähän hyvin.


Binding-tehtävää oppilaat tekivät vapaa-ajalla, osa muisti paremmin ja osa unohti kokonaan. Sillä tunnilla tuli kuitenkin hyvää keskustelua ja oppilaista oli kiva ilahduttaa läheisiä kuvien avulla.


Tehtävä, jossa jokainen kuvasi myönteisiä asioita viikon ajan ja lähetti kuvan jollekin perheenjäsenelle/ystävälle koettiin voimaannuttavana ja myönteisenä. Moni oli kuvannut voimaannuttavia asioita elämästään ja myös pieniä yksityiskohtia. Eräällä valmennuskerralla oppilaat kuvasivat myös koulussa.



Tunnekompassi toimii, kun sitä tehdään säännöllisesti

Otimme käyttöön myös Tunnekompassin. Oppilaat olivat itse kuvaamataidon tunnilla tehneet omannäköisen kompassin, jota sitten on täytetty kevään edetessä. Opettajan mukaan alkukankeuden jälkeen oppilaat ovat ihan innokkaasti täyttäneet kompassia.


Annoimme nuorille vaihtoehdon palauttaa tunnekompassi meille säilöön (jos ei esimerkiksi muista ottaa mukaan seuraavalle kerralle). Kaikki opiskelijat halusivat antaa tunnekompassin meille säilöön.


Pohdimme, että miten puutumme, otammeko puheeksi jos tunnekompasseissa näkyy huolestuttavia tunnesanoja yms. Asioita. Ratkaisimme asian tällä kertaa niin, että tarjosimme meidän palveluita yhteisellä puheenvuorolla kaikille.


Tunnekompassi otettiin ryhmässä luontevasti heti käyttöön.


Tunnekompassi on ehdottomasti paras harjoite, sitä olen ottanut käyttöön yksilötyössäkin.


Tunnekompassi työskentelystä tuli tuttua nopeasti. Sain luvan myös katsoa heidän tunnekompassejaan ja joissain oli hyvin yksityiskohtaisesti kerrottu myös taustat tunteelle.

Kun päästiin vauhtiin niin aiotaan jatkaa

Aion jatkaa PURO-harjoitusten parissa myös syksyllä. Opon kanssa olemme jo jutelleet mahdollisuudesta aloitella syysloman jälkeen uuden ryhmän kanssa. Suunnitelmamme sai kannatusta koulumme rehtorilta ja kirjattiin oikein suunnitelmiinkin;)


Ensi syksynä testaan syyslukukauden aikana PUROa urheiluopiston liikunnan perustutkinnon peruskoulupohjaisen ryhmän uusille opiskelijoille.


Luultavasti jatkamme vielä syksyllä eri harjoitteilla tämän ryhmän kanssa kun materiaalia jäi hyödynnettäväksi. Kiitos siis!


Toivottavasti pääsen jossain vaiheessa testaamaan jonkun luokan/ryhmän kanssa Puroa pidemmän ajan jopa yhden lukuvuoden ajan, jotta näkisi miten oppilaat ottavat harjoitteet vastaan pidemmän työskentelyn aikana.


Odotamme innokkaasti tulevaa syksyä ja sitä että pääsee treenaamaan enemmän ja levittämään tätä Puro-menetelmää laajemmin kouluihin. Yhtenä tavoitteena ja ideana on että Puro-menetlmää saadaan osaksi opinto-ohjausta ja ehkä terveystietoakin. Lisäksi koemme että Puro-harjoitteita voi käyttää myös yksilötyössä tukemaan kunkin oppilaan omaa prosessia.


Ja mitä nuoret?

No hyvän mielen lisääminen on tietenkin mukavaa.

Oppilailta tuli myös hyvää palautetta tunneista.


Opiskelijat sitoutuivat tehtäviin innokkaasti ja keskittyneesti ja antoivat positiivista palautetta, että oli ollut hyviä tehtäviä ja mukavaa vaihtelua normi opetukseen.


Luonteenvahvuudet kiinnostivat etenkin opiskelijoita

Kaksi viimeistä kertaa teimme valmennusta luonteenvahvuudet korteilla, jotka soveltuivat loistavasti toiselle asteelle ja joissa oli valmiina korteissa sopivia tehtävävaihtoehtoja, joista valita.



Kokemuksia alakoululta

Alakoululaisilla toimii ne tunnepalikat hyvin. Joko niin, että valitaan koti-koulu-harrastukset-kaverit paperin päälle tai sitten pelataan "huojuva tornia" ja keskustellaan aina kulloisenkin palikan mukaan.


Aloitin todella kevyesti 5-luokkalaisten kanssa ja heidän kanssaan olisi tarkoitus jatkaa syksyllä, kun ovat 6-luokkalaisia. Teimme Sort it out-harjoituksen, mikä mielestäni sujui hyvin ja oppilaat osasivat hienosti myös perustella ja kuvailla valintojaan, jotka hieman ryhmittäin poikkesivat.


Oli hyvä kun työparina oli luokanopettaja. Hän pystyi lisämotivoimaan oppilaita,tehdä luokan kanssa useammin tunnekompanssia ja hyvä yhteyshenkilö vanhempiin.


Oppilaat tykkäsivät tehdä tunnekompanssia.


Perheen kanssa tehtävä sai vähän kannatusta. Ne jotka tekivät, toivat positiivisen kokemuksen yhdessä miettimisestä/tekemisestä.


Keskustelua heräsi paljon jokaisen harjoituksen jälkeen. Oppilaat tykkäsivät tosi paljon, ja olivat innolla mukana. Aikaa meni aina kauemmin kuin oli varattu, n. 30min kerralla.


27.11.2017

Soittelin Koulukuraattorit ry:n puheenjohtajan Hanna Gråsten-Salosen kanssa. ja päätettiin julkaista tieto uudesta projektista vuodelle 2018 johon etsitään mukaan 100 koulua. Tuntuu huikealta, että PURO on ollut kohta vuoden käynnissä ilman mitään rahoitusta. Kaikki sujuu edelleen kevyesti kuin kevätpuro, pulipuli vaan. M

 

PURO -hyvinvointivalmennus julkaistaan 21.9.2017 valtakunnallisilla koulukuraattoripäivillä Tampereella. 170 koulukuraattoria osallistuu menetelmäkoulutukseen ja käydään huikeaa keskustelua yhteisöllisen oppilashuollon mahdollisuuksista hyvinvoinnin näkökulmasta.

 

Keväällä 2017 menetelmää testaa ja kehittää joukko innostuneita koulukuraattoreita. Saamme valtavan määrän kommentteja, valokuvia, kannustusta ja intoa. Loppuraportin kirjoittaa lähes 30 koulukuraattoria sekä ammatilliselta että perusopetuksen puolelta, määrä on suurempi mitä osasimme edes toivoa.

 

PUROn harjoitteet ovat konkreettisia ja sidotaan suoraan oppilaan arkeen. Esimerkiksi Wristlet -harjoitteessa oppilaat punovat rannenauhat. Nauhaa vaihdetaan kädestä toiseen, kun havaitaan myönteinen tunne tai muuten kiva hetki. Nuorten mukaan harjoite auttoi kiinnittämään huomiota hyviin hetkiin vaikka ei ranneketta muistaisikaan vaihtaa. Jos ei ehdi tehdä ranneketta, kumilenkit tai hiuslenkit käyvät yhtä hyvin.


Arjen positiivisia tunteita etsimässä

Sort It Out -harjoitteessa jaetaan positiivisia tunteita arjen osa-alueisiin. Nuoren osa-alueet voivat olla: Koulu, Koti, Kaverit ja Harrastukset. Viereisissä kuvissa ammatillisen oppilaitoksen nuorten näkemyksiä siitä, mitä tunteita kuhunkin osa-alueeseen kuuluu.


Kouluun kuuluu paljon positiivisia tunteita. Tämä voi tulla monelle aikuiselle yllätyksenä. Koulussa nuoret tapaavat parhaimmillaan kavereita ja turvallisia aikuisia säännöllisesti, tekevät luovaa työtä, harjoittelevat pitkäjänteisyyttä. Yleisesti ottaen koulu opettaa nuorelle säännöllisen ja toistuvan arjen rutiineita, tullaan ajoissa, syödään hyvin, nähdään muita ihmisiä ja tehdään tuottavaa, päämäärätietoista työtä sinnikkäästi.

Kuvat: Janna Aksela


100 koulukuraattoria! Kahdessa viikossa koossa.

PURO -projektin ensimmäinen osa käynnistyi alkuvuodesta 2017. Julkaistuamme projekti, ilmoittautui 100 koulukuraattoria mukaan kahdessa viikossa.